Så säljer du bättre eller är du redan nöjd?
Den traditionella försäljningen är alltid ett omtalat ämne och vilka är resultaten av din försäljning. Jobbar du med säljbudgeter, antal säljmöten och mängder av telefonsamtal.
Jag startade mitt bolag 1 januari 2017 och bestämde mig för att inte ha någon säljbudget, istället bestämde jag mig för att göra en strategi för hur jag ska bygga relationer och vända upp och ner på min säljstrategi.
Som chef har jag alltid funderat på hur jag ska bygga ett bra varumärke, sälja produkterna och tjänsterna.
Oftast genom att se till att lyfta fram olika specifikationer, detaljer och pris.
Men sedan jag startade mitt företag bestämde jag mig att inte fokusera så mycket på tjänsten och istället göra det som jag fick uppleva när jag köpte min första bil som nybliven förare som 18 åring när jag klarade körkortet.
Jag kommer ihåg såväl hur jag var på Toyota center i Skärholmen och tittade på en liten blå Toyota Tercel och anledningen att jag fortfarande kommer ihåg det var inte för bilen. För det var en skrothög.
Men hur jag på lördag förmiddag gick in på Toyota och en säljare kliver fram, han hälsar artigt och börjar berätta om hur bilen har el-hissar, är 4 hjulsdriven, har 95 hästkrafter och kostar 21.000kr.
Jag bestämmer mig för att inte köpa bilen och istället åker och handlar lite andra saker.
Men innan jag åker hem åker jag tillbaka till bilaffären och tittar på samma bil och en ny säljare dyker upp. Ohh säger han tittar du på den där bilen, jag svarar ja. Ohhh säger han igen den kommer du kunna glida runt i och uppleva hur bra den ligger på vägen och du kommer känna hur vinden bara far förbi.
Med den här blå färgen kommer du få människor att spana in dig, ung som jag var så var det rena lyckan och vad tror ni jag gjorde?
- Precis, jag frågade vart ska jag skriva på!
Jag köpte bilen och prutade inte ens, vad gjorde säljaren? Han sålde känslan av att jag skulle få uppleva att äga bilen. Det var mycket större än känslan av att veta teknsika detaljerna.
Så jobbar jag i dag jag ger kunderna en bild över hur det kommer att få uppleva känslan när jag gjort min föreläsning. Personalen kommer bli inspirerad, motiverad och börja göra saker som får dig som chef att växa och ett företag att utvecklas. Alla kommer få en anledning att börja göra saker och inte skjuta saker på framtiden. Du får en härlig känsla av att inte ge upp och misslyckas utan du får en stor känsla av att resa dig upp och kämpa tills du lyckas.
Det viktigaste, det är inget speciellt med mig utan det speciella är genom mina berättelser om människor och det sättet jag gjorde det på som gör att alla kan. Om vi tror på människor istället för att fokusera på teknisk data och pris. Så berätta om vad som ska hända och upplevelsen av att få äga produkten eller kunskapen av tjänsten.
Så gick jag från att inte ha en ända kund januari 2017 till 172 nya kunder i slutet av december 2017 och det bästa är att du kan också göra det för jag är inte unik eller speciell.
Mikael Reijer – Inspirationsföreläsare